FRÅN SKISS TILL FÄRDIG KOLLEKTION - VILLA DALARÖ
Hanna Wendelbo
I dagarna släpps Villa Dalarö, den tapetkollektion som blev min sista för Sandberg Wallpaper. I kollektion ingår två av mina egenritade mönster Zinnia och Wilma. Wilma var det första mönstret jag ritade i min karriär som tapetdesigner när jag började på Sandberg år 2001, kanske att man skulle kunna kalla det en klassiker vid det här laget?
Ibland är vägen lite krokig till hur ett mönster blir till. När det gäller designen Zinnia började den som så många gånger med en idé som jag försökte få ner på post-it-lappar. Jag ville ha en stor maffig mönsterbild som verkligen skulle ta plats på väggen.
När jag så kände att jag hade fångat idén och essensen av uttrycket jag ville åt, skissade jag upp mönstret i full skala och satte igång att måla upp det. I och med att mönstret är tänkt för limtryck jobbade jag med lite större och grövre former, vilket sedan blir så vansinnigt snyggt just i den trycktekniken. När jag ritar mönster för limtryck använder jag mig oftast av gouachefärger.
När man målar upp originalet gör man oftast det i ganska så grälla färger, detta för att underlätta vid separeringen av mönster. Dvs den process där man översätter varje färg i designen till en egen tryckbar vals. Själva färgsättningen av kollektionen kommer först i nästa steg.
När man jobbar med att ta fram en hel kollektion jobbar man med färgsättningen av alla mönster parallellt. Målsättningen är att hela kollektionen ska kännas harmonisk men ändå spännande. När vi tog fram Villa Dalarö ville vi att den skulle kännas som en komplett kollektion för ett helt hem. Några mönster fick sticka ut och vara tyngre i färgskalan, medan vissa skulle kunnas lätta och luftiga. Jag kan avslöja att just färgsättningsbiten i kollektionsframtagningsprocessen är min favoritfas!
När sedan färgskalorna är genomarbetade och börjar sätta sig är det dags att ge färginstruktioner till tryckarna. Tapettryckarna på Sandberg besitter en enorm kunskap om färg, i deras händer känner man sig alltid trygg.
Visst är hon en vacker gammal Madame, limtrycksmaskinen?
Tapetmönstret Zinnia fick tre olika färgställningar, en grön med rosa blommor, en blå med svagt havregula blommor och sedan en grå neutral med gulblänkande pistiller.
Uppdraget att styla kollektionen gick till fantastiska Marie Strenghielm. Hon och fotograf Anna Malmberg har gjort ett magiskt jobb med att visualisera essensen av kollektionen. När jag betraktar slutresultatet kan jag inte göra det utan att bli väldigt stolt över hur det hela faktiskt blev. Vill du se mer bilder på kollektionen kika in hos Mari, hoppas att ni ska gilla vad ni ser!
Må gott!
Hanna Wendelbo