PYJAMASKOLLEKTION FÖR LINDEX
Hanna Wendelbo
Äntligen finns den pyjamaskollektion ute i butikerna som jag fick uppdrag av Lindex att skapa mönsterna till. I varje mönster jag ritar lägger jag ner mycket omsorg och arbete. Vill du veta mer om hur designprocessen ser ut från första iden till den färdiga produkten, då har jag skrivit denna text till dig!
När jag blev kontaktad av Lindex för ett ”förutsättningslöst möte” i slutet på december förra året var jag först tveksam. Jag var mitt i massa olika projekt som skulle vara klara före jul och jag hade ställt in mig på att vara lite ledig, men min nyfikenhet tog sannerligen övertaget och jag bokade in mötet. Att avsätta tid för det mötet kan vara det smartaste jag har gjort för oj vilket uppdrag jag fick med mig hem!
Uppdraget löd att rita två mönster som skulle passa till en kollektion med pyjamasar som skulle passa för dam, barn och baby. Allt med ett passande uttryck för Mini-me. Därutöver var uppdraget fritt men att det gärna fick bära ett strakt eget uttryck av det formspråk som jag behärskar så väl, ett intrikat organiskt mönster med inslag av blommor. Har du hört en mer drömmig brief någonsin? Det har inte jag i alla fall!
SKISSPROCESSEN
Med detta i huvudet tog jag fram ett block med notis-lappar och började skissa upp olika mönsterskelett som gör sig väl för kläder. För att tyget ska användas så smart som möjligt och med minimalt spill ritas mönsterrapporten helt riktningslös. Det betyder att man kan vrida och vända på tyget utan att det blir ett tydligt upp eller ner. Om mönsterformerna är i rätt proportioner medför även det att spillet av materialet minskar. Det vill säga att om mönstret förhåller sig i rätt proportioner till plaggen som ska sys så blir det inte massa spill heller eftersom varje bit kan användas.
Mönstret med blommor kom omedelbart upp framför mitt inre. Jag ville att det skulle ha en känsla av lyxighet med smekande bladformer som omhuldar kroppsligheten på ett vackert vis. Blommorna som får blomma ut i mönstret som fick arbetsnamnet Rosalinda, är anemoner, medan bladen som är inlånade för tankarna till enkla akantus-blad och stiliserade kvistar av syrenblad. För att uttrycket inte skulle bli för platt vävde jag även in några större och några mindre blommor, kanske med en tanke på äppleblom. I min fantasi kan jag få blanda lite hur som helst.
När jag genom skisserna började se mönstret framför mig gick jag över till att skissa i skala 1:1 i blyerts för att se så att proportionerna för ett plagg att bära på kroppen landade rätt. Samtidigt som jag gjorde detta började jag se det andra mönstret framför mig. I det andra mönstret ville jag inte att blommor skulle vara det bärande formelementet utan jag såg framför mig svalor som flög över små pyjamasar och nattkläder. Svalan är en så fin symbol för återvändandet till hemmet och i många kulturer betyder svalan tur och lycka. Dessutom har jag en vän som på något märkligt sätt drar till sig svalor i bilder och andra symboler vilket har fascinerat mig länge. Ja, att rita in svalor i mönstret kändes verkligen naturligt. Mönstret fick arbetsnamnet Florentina och även nypon och olika sorter kvistar med blad ornamenterar ytan.
Efter att jag har skilt upp mönstret i rätt skala med blyerts, brukar jag scanna in det för att bearbeta det i datorn och se över så att mönsterrapporten får ett mjukt flöde över ytan. Oftast är det endast små justeringar som behövs göras innan jag skriver ut det igen i skala 1:1. Med detta om underlag målar jag upp mönstret på ett akverellpapper med gouache. Gouache är en täckande vattenfärg som ger helt släta och matta ytor, vilket är det uttryck jag allt som oftast är ute efter i min mönsterformgivning.
SEPARERINGEN
När orginalen sedan var färdigmålade lämnade jag över dem till designavdelningen på Lindex som hjälpte mig med att separera mönsterna. När man separerar mönsterna så fångar man upp varje kulör i ett eget lager så att man kan färgsätta mönstret så som man vill ha det. Om mönstret ska tryckas på traditionellt vis med valsar så måste varje enskild färg tryckas i en egen vals. Nu för tiden trycks mycket digitalt och då behöver man egentligen inte göra en separering om man redan från början är helt klar med färgsättningen. Men med varje enskild färg i ett eget lager är man mycket friare med att jobba vidare med färgställningarna.
FÄRGSÄTTNINGEN
När jag fick de digitala filerna på Rosalinda och Florentina satte jag igång med färgsättningen. Jag testade flera olika alternativ, många ganska traditionellt ”juliga”, med färger som rött, grönt och vitt. Men jag hade en vision framför mig att jag ville att kollektionens skulle vara i samklang med naturens färgskala under vintersäsongen. Jag såg framför mig gyllene toner tillsammans med frostigare kulörer. På näthinnan hade jag en vintrig bild av hur det ser ut nere vid vår brygga där vår lilla båt ligger och guppar på sommaren. På vintern har vassen ändrat färg till en mer gyllene ton som står sig så vackert mot det karga landskapet med klippor som kobbar där himmel och hav möts i olika gråblåtoner. En gnistrande vinterdag är denna färgkombination oslagbar och den ville jag fånga i plaggen. Jag chansade och skickade med även den här färgskalan. Till min lycka var det precis den färgskalan som designteamet på Lindex gillade mest så vi valde att gå vidare med den versionen!
Parallellt med att jag ritade mönsterna tog Lindex designavdelning fram plaggskisserna och vi såg tillsammans hur något riktigt fint tog form. Kaftanen som skulle bära mönstret Rosalinda blev fort en favorit i kollektionen och när jag sedan fick prova den för första gången spratt det till av lycka i bröstet. Den hade blivit så fin, så rätt, så användbar!
DEN FÄRDIGA KOLLEKTIONEN
Hela kollektionen innehåller 13 olika plagg och finns på lindex.com och i utvalda Lindex-butiker. En av de mest tillfredställande sakerna med detta projekt är att få se plaggen på så många olika människor och i så olika länder. Att få se mina mönster bli använda och älskade i hemmets lugna vrå det gör mig så otroligt glad och stolt som formgivare. Jag är så tacksam för att Lindex gav mig förtroendet att skapa denna kollektion och att jag fick helt fria tyglar att finna rätt uttryck. Ett mycket speciellt uppdrag som jag kommer minnas med stolthet så länge jag lever.
Jag har jobbat som mönsterformgivare sedan 2001 och designat mönster för tapeter, hemtextil, kläder, pappersprodukter med mera. Metoden jag beskriver ovan, där handens arbete får ta tid när den letar sig fram med penselstråk över akvarellarket, är den jag alltid använder mig av. Jag låter de små ojämnheter som blir när handen får styra vara kvar i det färdiga mönstret, jag vill att man ska se att originalet är handmålat med stor omsorg, det har blivit mitt signum. Jag hoppas att plaggen i Lindex-kollektionen ska älskas och bäras länge, länge.
// Hanna
P.S Om du är intresserad av processen med att rita mönster på detta vis har jag en workshop i mönsterdesign den 14 januari i min ateljé i Göteborg. Då delar jag med mig av alla de tips och tricks jag har lärt mig efter mer än 20 år i branschen. I workshopen lär jag ut mönsterhantverket och visar på olika metoder för att skapa vackra mönster. Vill du veta mer och boka en plats klicka in här.